Deltager prøver VR-briller på Forsvarsakademiets Uddannelseskonference 2023

Virtual Reality var ét af de fire praktikerspor på dette års Uddannelseskonference. Foto: Marie Prangsgaard, Forsvarsakademiet

”Det er jo et helt nyt ”Klondike” af muligheder. Styrer man det korrekt, kan det blive rigtig støttende for Forsvaret, for nye metoder kan hjælpe os med at gøre tingene meget lettere og simplere, end vi gør i dag.”

 

Ordene stammer fra seniorsergent Kenneth Scholdan Christensen, der til daglig er leder ved Center for Sundhed og Sanitetsuddannelse i Forsvarets Sanitetskommando. Denne onsdag i midten af november er han dog selv tilbage på skolebænken for at lære nyt sammen med 260 kolleger fra hele Forsvaret og Forsvarsministeriets støttende styrelser på Vingsted Hotel og Konferencecenter.

 

Anledningen er Forsvarsakademiets Uddannelseskonference, der er i fuld gang i konferencecenterets store lobby og tilstødende lokaler. Her mødes et stort antal chefer, undervisere og sagsbehandlere for at blive klogere på, hvordan gamle og nye læringsformer kan kobles med den seneste teknologi for at gøre undervisningen i Forsvaret endnu mere relevant i forhold til de operative opgaver.

 

I en årrække har Kenneth Scholdan Christensen arbejdet med undervisning, både som underviser selv og som planlægger og leder. Mens han fortæller, summer lobbyen omkring ham af faglige diskussioner og kollegiale gensyn, mens en gruppe prøver kræfter med virtuel reality og flysimulatorer ved de opstillede stande. For Kenneth Scholdan Christensen er konferencen en unik mulighed for at få favntag med de nyeste udviklinger:

 

”Det, jeg tager med mig fra Forsvarsakademiets Uddannelseskonference, er inspiration, sparring og netværk. De sidste tre år er jeg hver gang kommet hjem med nye tanker og ideer til min egen undervisning.”

 

Han tilføjer: ”Tingene går jo lynende hurtigt, og det er spændende at se, hvad der er på vej, og samtidig være opmærksom på pitfalls, der også kan være.”

 

Fire spor på skemaet

Dette års uddannelseskonference introducerede fire spor, som deltagerne kunne lade sig inspirere af til at diskutere mulighederne inden for fremtidens uddannelser i Forsvaret:

  • Kunstig intelligens
  • Virtuel reality
  • Simulation
  • Gamification og spilbaseret læring

Brigadegeneral: Ultra-aktuelt indhold for Hæren

Til dette års konference har Forsvarsakademiet lagt vægt på fire distinkte uddannelsesspor: Virtual reality, simulation, kunstig intelligens samt gamification og spilbaseret læring. Derudover samles lederne i et såkaldt chefspor for at drøfte militær professionsdannelse, og hvordan uddannelse er med til at skabe de særlige og nødvendige holdninger internt i Forsvaret, som også flugter med de forventninger, resten af samfundet har til landets militære styrker.

 

Foto: Marie Prangsgaard, Forsvarsakademiet

Henrik Lyhne, brigadegeneral og næstkommanderende i Hæren, deltager i konferencen med en plan om blandt andet at skabe mere plads til undervisning, fortæller han:

 

”Som Hærens taktikinspektør ved jeg, at Hæren typisk står med den store udfordring, at vi ikke har tilstrækkelig tid til rådighed til at uddanne vores folk. Vi får mange nye opgaver, men vi får sjældent mere tid. Derfor er vi hele tiden på udkig efter nye metoder til at uddanne os bedre, og her er konferencens fire spor ultra-aktuelle og interessante.”

 

Ifølge Henrik Lyhne har Hæren i mange år arbejdet med simulation, men nye landvindinger inden for blandt andet virtuel reality er også relevante: ”Der sker hele tiden noget på området, og jeg kommer også til at deltage i fremtiden. Med konferencen har man fingeren på pulsen i forhold til, hvad der rører sig.”

 

Forsvarsakademiets Uddannelseskonference

Det er tredje gang, at Forsvarsakademiets Uddannelseskonference afholdes på Vingsted Hotel- og Konferencecenter. Formålet med årets konference er at dele viden, få inspiration samt etablere netværk for at kunne gennemføre uddannelser, der skaber god læring i dag og i fremtiden. I år satte konferencen rekord med 260 deltagere.

Uddannelse kan tiltrække unge

Senere på dagen tager Forsvarsakademiets chef, generalmajor Flemming Mathiasen, plads i konferencelobbyen. Dagen igennem har han deltaget i faglige diskussioner med andre chefer, ligesom han har overværet de fire uddannelsesspor, der stadig er i gang i lokalerne bag ham.

 

Her har deltagerne brugt blodindsmurte dukker, katastrofescenarier i modelstørrelse, kunstig intelligens og virtual reality-briller til at blive klogere på deres fag. Flemming Mathiasen udtrykker stor tilfredshed med konferencen:

 

”Det er min første uddannelseskonference som chef for Forsvarsakademiet, og jeg synes, det har været fantastisk. Jeg har virkelig fået meget ny viden ind ved at deltage i de forskellige drøftelser og ved at være rundt og se de forskellige oplæg og stande med teknologi.

 

Han afslutter: ”Jeg føler mig ret overbevidst om, at deltagerne kommer hjem herfra med inspiration til, hvordan de kan forbedre uddannelserne fremover. Og jeg tror, at sammen med Forsvarets operative opgaver, så er det, at vi anvender moderne teknologi og de seneste nye pædagogiske principper, med til at gøre det attraktivt for flere unge mennesker at komme ind til Forsvaret.”

 

Kontakt

Har du spørgsmål til Forsvarsakademiets uddannelse og læringsprincipper, kan du kontakte:

 

Læringskonsulent og teamleder, major Morten Steen Petersen, fak-uc-03@mil.dk

 

Læringskonsulent, specialkonsulent Mia Søgaard Hedlund, mihe@fak.dk